CO₂-heffing
Vanaf 1 januari 2026 moeten afvalverbrandingsinstallaties CO₂-heffing betalen. Dit is een nieuwe manier van de overheid om de uitstoot van CO₂ (koolstofdioxide) bij afvalverbrandingsinstallaties in Nederland te belasten. Het doel van de overheid is om mede via deze heffing afvalverbranding duurder te maken, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om afval te verbranden.
De kosten voor verwerking van restafval gaan komende jaren fors toenemen. Hiermee wordt gestimuleerd dat afval beter gescheiden wordt en er meer aangeboden wordt ter recycling. De heffing start relatief laag, maar gaat in de komende jaren met tientallen euro's per ton stijgen.